سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر نو رسته ای که در جستجوی دانش و عبادت رشد کند تا بزرگ شود، خداوند روز قیامت پاداش هفتاد و دو صدیق را به او می دهد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدها:----32110---
بازدید امروز: ----8-----
بازدید دیروز: ----17-----
قم - نگاهی دیگر

 

نویسنده: علی توسلی
چهارشنبه 87/7/24 ساعت 9:53 صبح

 

 

 

چند سال پیش تازه اینترنت وارد قم شده بود و ما وقتی از اینترنت می شنیدیم یک نوع ترس عجیبی دل و روح ما را می لرزاند اما به زودی همه را اسیر خودش کرد تا جایی که چت کردن  برای من لذت بخش ترین قسمت اینترنت بود ( چه شبها یی که نخوابیدم و چتیدم و چه کتابها که بستم و در روم به انتظار دوستی نشستم و چه روزها که در انتظار شب بودم ).

توی یکی از اتاق های گفت وگو با یک مهندس سنی مذهب ایرانی و مقیم دانمارک آشنا شدم این آشنایی چند شبی عمر کرد.

 در یکی از شب ها گفت: می آیی بحث کنیم ؟

 گفتم: چه بحثی ؟

گفت: بحث شیعه و سنی

من هم سرم برای این بحث ها درد می کرد ، گفتم: با چند شرط قبول می کنم

 اول:  روش بحث فقط عقلی باشد چون روایات مورد قبول تو مورد تصدیق من نیست و هم چنین روایات من

دوم: تا یک موضوع حل نشده و قانع نشدیم سراغ موضوع دیگر نرویم

 سوم: یک موضوع وقتی حل شد و قانع شدیم دوباره به حرف و موضع گذشته باز نگردیم

چهارم : حرف ها فقط علمی باشد و شعاری نباشد

پنجم : از دشنام و بی ادبی بپرهیزیم

بحث اش را با یک سوال آغاز کرد و پرسید شما شیعیان می گویید در روز غدیر خم  چند نفر با علی بیعت کردند ؟

گفتم: روایات متعدد داریم ولی بنابر مشهور تا یکصد و بیست هزار نفر را گفته اند

پرسید بعد از رحلت پیامبر چند نفر با علی ماندند؟

گفتم: روایات متعدد داریم ولی بنابر مشهور از ده نفر تجاوز نمی کند

 

پرسید چرا از آن جماعت یکصد و چند هزار نفری هزار نفر با علی نماندند؟ چرا صد نفر نماندند؟آیا عقلا این امکان وجود دارد؟

مضطرب و درمانده شدم گفتم: تو بنویس من الان میام، سریع رفتم وضو گرفتم و دورکعت نماز خواندم و در قنوتم توسل کردم به حضرت زهرا و پاسخش را طلب کردم هنوز نماز تمام نشده بود که جوابش در ذهن من جای گرفت به او گفتم: آیات تاریخی در قرآن آیا تمثیلی و نمادین است و یا حکایت از وقوع امری حقیقی دارد؟

گفت: امرواقعی است

گفتم: پس آیا وقوع یک امری در هر مقطع زمانی برای یک امتی امکان عقلی آن را برای امت های دیگر اثبات می کند.

گفت: بلی

گفتم: آیا این آیه قرآن را خوانده ای که و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتمناها به عشر فتم میقات ربه اربعین لیله

موسی ده شب دیر آمد قومش سامری بر آوردند و گوساله بر تخت نشاندند و بر آن سجد کردند موسی که بازگشت الواح بر زمین زد و گردن برادرش هارون را گرفت .  در فاصله ده روز قوم موسی که با او از نیل عبور کرده بودند و سینا را گشته بودند ازتمامی آرمانها و اهداف موسی بازگشتند و این امر برای قوم محمد نیز امکان وقوع عقلی دارد.

بر آشفته شد و به مغالطه روی آورد و دشنام ها بر من نواخت و من هم دیسی شدم

فقط یا دآوری یک خاطره اینترنتی بود

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • تصمیم
    سفرنامه حج(1)
    دلم تنگ شده
    ریگ و کفش
    مقام بحث
    حکایت تکرار تلخ اندیشه
    زیبا هوای حوصله ابری است
    مصیبت سینما
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  • وضعیت من در یاهو

  •